Lommedalsveien 230, bygg 4B

1353 Bærums Verk, Norway

  • Facebook
  • YouTube
  • LinkedIn

Tel: +47 48 50 31 50

salg@sherp.no

© 2020 Nordisk Sikkerhet AS | NO 913 066 405 MVA | All rights reserved

Sorry, Subaru, her er et kjøretøy som tilsynelatende har en viss rett til å tjuvlåne slagordet deres

Jon Winding-Sørensen

 Oslo Motorshow sto det et kjøretøy som - hvert fall hvis man skal dømme etter alle videoene som ligger det ute og som beskriver kjøretøyets muligheter - åpenbart kan kategoriseres som Show. 

Men ser man nøye etter skjønner man at dette også er grav alvor - nyttekjøretøy i videste betydning. 

Mange muligheter

Sherp heter den, og er ganske meget mer enn det vi vanligvis betegner som en ATV. Den klatrer 35 grader, den har en tippevinkel på 35 grader og siden hjulene er det som stikker mest ut foran og bak kan vi nesten ikke snakke om en angrepsvinkel en gang. Er hindringen foran deg i meter høy klatrer den rett over den. 

Er den høyere kjører den rundt - for manøvreringsevnene er også frapperende. Den kan svinge rundt sitt eget midtpunkt. Og så svømmer den - med 6 km/t. På landeveien gjør den 45. 

SHERP bygges i Ukraina, har en suksess-historie både fra Canada og USA - der den brukes både til seriøse oppgaver og til ren fritid.

- Innsatsområdene er det vel bare fantasien som begrenser, smiler Pavel Tishakov. 

Egentlig russer, men med lang tid i Norge, Blant annet med mer enn fem år i Statens Strålevern før han sammen med partnere startet Nordisk Sikkerhet som driver med det han kaller arbeid i forbindelse med grensesikring. Import av dette kjøretøyet ser han egentlig på som en forlengelse av dette. 

- Inspeksjon av områder som er vanskelig tilgjengelig er et naturlig arbeidsområde for denne, sier han, og han har allerede hatt interesse fra skogforvaltning, folk som driver med grunnboring (her kan det lempes inn en liten grave/bore maskin baki - og det er mulighet for henger også), fra forsvar, fra brann og andre utrykningstjenesten.

 

Kanskje på vei  

Dessuten ser han ikke bort fra at den også kan være av interesse for jakthytte-fraksjonen. En av bilene han viste oss hadde et særdeles forseggjort interiør, spesialutstyrt for gutta-på-tur-liv.

Og den kan enkelt innredes med mye komfort for seks. Eller erstatte en beltebil på høyfjellet, med skiboks på taket og to tre-seters benker bak. 

Hele kjøretøyet veier ikke mer enn 1300 - 1800 kg (avhengig av utstyr og konfigurasjon). Den lave vekten er åpenbart en av forklaringene til at den danser så lett gjennom vanskelige strøk. Den betjenes av to pedaler, gass og klutch, og styres og bremses av to spaker. Begge bakover - brems. Høyre eller venstre - sving. 

Sving skjer ikke ved at den ene siden bremses, men ved at kraftoverføringen til den ene siden svekkes. 

Den er selvfølgelig firehjulsdrevet, med en 5 trinns manuell sentral girkasse som fordeler krefter til hvert hjul via kjededrift. Motoren er en 44 hesters Kubota diesel og utvekslingene er slik at den kan trille av gårde i 1 km/t hele dagen, eller du kan få den opp den toppfart på 45 km/t. 

Tishakov er for øvrig i tett dialog med Vegvesenet om å få den godkjent for landeveien. Da som traktor. 

Spesialbygget

Det er de enorme hjulene som er sentrum for både egenskaper og oppmerksomhet her. Spesialbygget for dette kjøretøyet av en annen fabrikk i Ukraina. Dekktrykket kan reguleres fra førerplassen, og er sterkt medvirkende til å avgjøre bilens egenskaper der og da. Et manometer rett ved førerens venstre øye overvåker denne delen av prosessen. 

Hjulene har også en annen morsom finesse. Sherp har en dieseltank på 56 liter. Selv med et såpass lavt forbruk som 2-3 liter/time er det ikke sikkert det er nok til de store villmarksøvelsene. Men inne hvert hjul har den bygget inn en ekstratank, den har med andre ord en ekstra kapasitet på 4 x 58 liter - det burde holde noen uker. Det drivstoffet pumpes over fra reservetank til hovedtanke ved hjelp av elektrisk eller mekanisk pumpe.